Det følger af vejledning om drift af almene boliger mv., at medlemmer af afdelingsbestyrelsen ikke må blive aflønnet.
En afdelingsbestyrelse består ofte at 3-5 medlemmer. Disse medlemmer bliver ikkeaflønnet, da de enkle medlemmer ikke skal have udgifter i forbindelse med hvervet, bliver der budgetlagt et beløb til dette arbejde. Det budgetlagte beløb skal godkendes på et afdelingsmøder, det vil sige af lejerne selv.
Der er ingen bestemmelser i henhold til almenlovgivning om udgifterne eller beløbs størrelse, men afdelingsbestyrelsen er i deres dispositioner underlagt et overordnede krav om at udvise sparsomlighed og holde alle udgifter nede, da der er tale om lejernes penge.
Det er organisationsbestyrelsen ansvar at føre tilsyn med, at det overstående sker i led med god økonomistyrelse i den enkel boligafdeling samt hele boligorganisationen.
Som medlem kan man modtage godtgørelse for sine udgifter på 2 måder.
- Det enkle medlem afholder selv de udgifter, der er forbundet med sit arbejde og får refusion mod aflevering af kvitteringer.
- Man modtager et årligt standartgodtgørelsesbeløb, der dækker de udgifter man afholder på afdelingens vegne.
Det er ikke muligt for det enkle medlem af modtage både refusion af udlæg og standart godtgørelse for samme udgiftsart.
Da alle afdelinger er forskellige i størrelser og aktivitetsniveauet anbefales anvendelse standartgodtgørelse til kontorhold og telefon i de tilfælde, hvor afdelingens udgifter kan holdes nede på et rimelige niveau og der ikke påføres ekstra administrative udgifter for lejerne.
Vurderingen af usikkerhed, hvorvidt at satserne dækker en reel merudgift, som de enkle bestyrelsesmedlemmer har i en afdeling, anbefales det at indførelsen overstående ordningerne godkendes af organisationsbestyrelsen.